jordgubbarochbubbel

jordgubbarochbubbel

söndag 27 januari 2019

- 2018 andra halvan



Första månaden av 2019 börjar närma sig sitt slut. Tiden rusar på i vanlig ordning och det är bara att hålla i hatten och åka med.
Men det är så lätt att vara i framtiden eller dåtiden och glömma att det är här och nu som räknas..
Det är väl därför vi tycker att tiden springer..

Dagens inlägg ska handla om dåtiden. Närmare om andra halvan av året 2018. Men bloggen är ju som en öppen dagbok. Tankar och göranden som varit eller ska komma..

Sommaren som gick har gått till historien som en av dem varmaste på många många år. Sol, värme, torka dagarna i ända. Det märktes på jobbet. Vi sålde som bara den trots semestertider. Det var många som inte ville stå inne i köket och laga mat, utan dem köpte färdiga sallader, grillade kycklingar och kallskuret. Många sa -så svalt ni har det här inne, det är väl skönt?! Jo, visst när man kommer utifrån där det råder +28 grader och sol. Men att stå inne och grilla kyckling med mössa på huvudet, varm kockrock och långa byxor... svalt! Nej, inte så mycket!
Jag vek upp armar och ben och såg inte så snygg ut men det gav lite svalka ändå.


- juli

Vi sålde massor med pastasallader...






Vi åkte till Åland där vi hyrde en stuga (radhus mer) och firade vår gode vän K som fyllt 40 år. Vi badade i den lilla varma mysiga sjön, bastade, körde femkamp (födelsedagsbarnet vann), åt och drack gott samt snackade om livets alla vändor upp och ner fram och tillbaka...


Vi åkte till Stallhagens bryggeri och fick en guidad rundtur med tillhörande smakprov - fyra olika sorters öl med goda lokala tillbehör. Fantastiskt gott! Jag kan varmt rekommendera en tur till Stallhagen om ni besöker Åland!

vi gjorde studiebesök på Stallhagens bryggeri med tillhörande smakprov!


- augusti 

I augusti hade vi semester och vår vana trogen åkte vi till Karpathos. Den här resan var våra vänner M och P där också. Vi träffades där första gången som jag var på Karpathos, sommaren 2016. Vi hade en härligt vecka tillsammans! Mycket bad, goda luncher och middagar! Jag och M tog morgonpromenader tillsammans.





Dottern och jag åt en jättegod middag och mös på balkongen en av kvällarna i slutet av augusti. Så gott och myyyys!





- september - dimmornas månad 



Det var val i Sverige. Ett konstigt val som inte gav någonting. Sverige var utan regering i nästan fyra månader...



Vi tog bort ett av våra gamla uthus på tomten.... huset ser inte mycket ut för världen men det visade sig stå hur bra som helst. Väldigt stabilt byggt! men nu är det borta!





Grannen Ls katt Lakrits. Henne får jag ta hand om emellanåt när L är borta. Hon är en väldigt fin liten dam!


 Dottern och jag åkte på en efterlängtad resa till Rhodos stad. Vi bodde på hotell Helena (passande namn;)) Vi hade en fantastisk vecka där vi promenerade, badade, solade, fotade massor, promenerade igen och bara va. Hur skön vecka som helst! Sol och värme som vi båda älskar! Näst sista dagen var lite molnig och det kom en del regn...







- oktober

kom som alltid med härliga färger, kyla och värme...

Vi tittade på ett hus jag och P med denna utsikt... drömma får jag ju....


Dottern följde med mig på Shania Twains konsert Now, i Globen. En jättebra konsert som jag väntade på ett år innan det var dags....



- november
ännu en höstmånad där jag promenerade mycket så fort jag hade möjlighet. Första snön föll...






 - december

mycket jobb såklart. Alla handlar mycket inför advent och jul.
Sista lördagen på året åkte jag, P och vår gode vän C med MS Eckerö från Grisslehamn till Eckerö tur och retur. Vi hade härligt vintrigt väder. Kyligt men lugnt väder.



Nyårsafton firade vi hemma hos C med hans föräldrar och syster med familj. Hummer, oxfilé och champagne! Gott och supertrevligt!
Vi fick en vit jul och nyår, härligt!!




2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Som vanligt mycket fina bilder Helena! Och nu är vi redan inne på det första halvåret 2019. Så tiden rinner iväg. Tänk ändå, ca 20 km nära har vi varit varandra i somras. Nästa gång kanske vi ses? Önskar dig en god fortsättning på januari, februari osv...
<3

Annika sa...

Så kul att läsa detta. Vad mycket som hänt under året.
Vad mycket du rest.
Ja, sommaren ja ... jag vet inte vad jag ska säga om den därhemma? GALEN!! HAHA.
Kramar.
PS, har jättesvårt att kommentera de här kommentarsfälten med mitt google-konto. Vet inte varför.
Mkt störigt med alla verifieringar.