jordgubbarochbubbel

jordgubbarochbubbel

söndag 6 januari 2019

- gott nytt år & god fortsättning



  Gott Nytt År!
Så har det nya året redan varit en knapp vecka.
Förra året slutade mycket bra med god nyårsmiddag hos en god vän och nyårsdagen hade vi bara mys här hemma P och jag. 2 januari drog stormen Alfrida in över oss, men vi tar det i ordning...

  Julen först..
I vanlig ordning så jobbade jag ända in i kaklet, veckan och helgen innan jul.
Det var helt i sin ordning med det och jättekul. Vi hade mycket kunder och min egen rödbetssallad som jag gjorde sålde slut flera gånger om och vi fick göra mer hela tiden. Jättekul!
Jag gjorde också en grönkålssallad som sålde bra även om det märks att "nyttighetstrenden" med grönkål inte riktigt har landat än.




Efter jobbet på julafton så fixade vi ett mycket enkelt julbord till P och mig innan vi bara slappade i soffan med godsaker.
På juldagen när jag kom hem så hade P och dottern fixat mys med tända marschaller och ljus. Vi dukade fram all den goda maten. När vi inte orkade mer så spelade vi spel, åt godis, snackade och bara var.

Annandag jul var det lite mer att pyssla med. Jag gjorde egen senap och burkade till små klappar då Ps mamma, syster med två barn och en god vän S kom hit. Vi åt (igen) julbord, fikade med mycket godis och bubblade om allt möjligt, jättetrevligt!



  Mellandagar
torsdag och fredag mellan jul och nyår jobbade jag igen. Bort med julmaten och in med festligheterna, såsom västerbottenbakelser, pannakotta, ugnslax och alla sallader förstås. Sålde också väldigt bra!
Sen kom den efterlängtade ledigheten...
Fyra dagar ledigt på schemat. Najs!
P, jag och vår vän C åkte under lördagen med M/S Eckerö fram och tillbaka till Eckerö-Grisslehamn. Nytt snus inköptes och så åt vi en god brunch ombord. Vi gillar ju det, jag och P. Vi var också kattvakter åt dotterns små då hon och sonen åkte upp till Sälen över nyår. Så efter turen till Eckerö åkte vi och matade katter. Vi stannade också till hos våra goda vänner K och M och fikade lite innan vi styrde kosan hemåt.
På söndagen jobbade jag några timmar och gjorde kundbeställningar till nyår.

  Nyårsafton
var vi bjudna till C.
Där dukade vi upp en buffé av snacks. Olika sorters nötter, chips, ostbågar, morötter och gurkstavar och tre sorters dipp. Gott och jättetrevligt sätt att samlas runt under tiden gästerna droppar in.
Det var vi, C (förstås!?), Cs föräldrar och syster med familj.
Vi hjälptes alla åt med att fixa middagen som bestod av hummer till förrätt, potatisgratäng, en fantastisk helstekt oxfilé med bea och sallad till huvudrätt. Till kaffet hade vi tårta.
Allt smakade himelskt!
Vid tolvslaget korkade vi upp Champagnen och tittade på alla grannars fyrverkerier. Till det åt vi (igen) ljuvliga snittar med lax, renstek och ost... så gott!

  Nyårsdagen
som sagt, jag och P kollade in skidorna på tvn och mös i soffan mest hela dagen. Jag tog en skön försiktig promenad på den isiga vägen. Men det var skönt väder.



  Stormen
med stort S!!
S - T -  O - R - M - E - N!! 
Alfrida!
Jag vaknade vid halv ett snåret och konstaterade att det blåser som bara DEN ute... somnade om och vaknade strax efter två och kunde först inte förstå varför jag vaknat. Det tog bara en kort stund innan jag kom underfund med att det var strömlöst... jag gick upp och hämtade min mobil och ställde alarmet på den så att vi skulle vakna i tid.
Jag skulle upp redan vid 03.30 då jag skulle börja kl. 05.00 då vi hade inventering på jobbet.

Jag kunde inte somna om. Jag var så orolig! Jag förstod inte varför...
Det blåste och tjöt! Träden knakade och gnällde! Kvistar sprack och bröts! och det var mörkt.
Svart så svart...
Det är alltid mörkt utanför då vi ju bor i skogen men julstjärnor och ljusstakar är alltid tända. Dygnet runt..
Så ja, ni förstår svart!
Vid 03.15 gav jag upp och gick upp. Då hade P också vaknat. Vi tände ljus. Massor av ljus. Duschade av oss fort innan vi gick ut för att borsta av snön som fallit på bilarna. Vi åkte iväg och kom ner till brevlådorna (ca 100 meter) innan vi möttes av omkull fallna träd... och en telestolpe..



  Det blev inget jobb den dagen..
Det var bara att ringa till chefen och meddela att jag inte kan komma till jobbet. Och det var många med mig...
Hela Roslagen stod i stort sett still den dagen. Den 2 januari.
Det har fallit så mycket träd, så mycket skog... helt knasigt!
Hemma igen så tände vi brasan och många ljus. Strömmen kom tillbaks till oss vid ca kl. 07.30 tack o lov! Men det är många som ännu inte fått ström...

 Naturen
har haft storstädning! Vi har ju ett naturreservat precis här intill oss och därinne är det nu nästan omöjligt att gå... plockepinn vart man än vänder sig...
En av grannens tallar snett bakom vårt hus har fallit och vi hade änglavakt.. den hade lika gärna kunna lagt sig över vårt hus och då vårt sovrum...
Vi har flera tallar på vår tomt som också lagt sig ner...
Tack alla änglar!

  God fortsättning
Men det är livet. Stormar är naturligt. Eller orkan som det ju var.
Den uppmätte över 40 meter i sekunden i byarna under den natten...
Så en upprensning var det. Och jag kan inte låta bli att älska doften av nysågad tall...
Och att rensa och börja på nytt är väl ett bra sätt att börja vårt nya år på, eller vad tycker ni?

God fortsättning!







2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

God fortsättning Helena! Jag har tänkt på dig men varit utan Internet. Nu har jag äntligen fått tid att titta in; jag vet ju att också ni drabbades av Alfrida med allt vad det innebär. Sonen bor också i Roslagen och måste flyga hem från jobbet för att ta hand om ett strömlöst hus och träd som fallit som tändstickor.
Ljuvliga bilder bjuder du på, god mat och så förstås förödelsen som vi alla har drabbats av på olika sätt i de här trakterna, i den här zonen. Året började sannerligen med storm (orkan skulle jag själv säga eftersom vindstyrkan var över 40 sekundmeter längre tider).
Var rädd om dig och ha det bra! Kram! <3

HeLena sa...

Hej Karin!
Tack för fina ord. Jag har tänkt på Er också. Det var en omtumlande start på året. Men som du säger, vi har klarat oss bra. För många är det riktigt kämpigt.
Kram<3