jordgubbarochbubbel

jordgubbarochbubbel

söndag 13 november 2016

Veckans rubrik - fiber


Utanför fönstret är morgonen ännu ny. Snön ligger tyst och i skogen är det fortfarande ganska mörkt.
Jag vaknade tidigt och jag gillar det men är ändå lite "putt" över att jag inte kan sova längre när jag är ledig. Men då jag har tänkt hålla på med en hel del hemmapyssel idag så är det väl lika bra att komma igång.

Veckans rubrik ska handla om fiber.
Fiber som är anledningen till att vi kan hålla igång våra bloggar (visst är det väl så?) och hälsa på hos varandra. Jag ska villigt erkänna att jag är kass på hur det går till egentligen.
Jag accepterar att det går fiberkablar kors och tvärs. Och telenätet användes väl också i början. Samt att satelliter skickar signaler över hela världen. På något vis...
WWW - World-Wide-Webb och "PANG" där har vi det!


KTH i Stockholm. Här pluggar många på om fiber och annat förstås...

Men hur det går till, det förstår jag inte. Och ja, jag bekymrar mig inte så mycket över det.
Var på en middag vid ett tillfälle där jag kom att prata med en man som är dataingenjör, mycket trevlig förstås, men han tittade på mig på ett lite konstigt sätt när jag sa att jag inte riktigt begriper hur det går till. Det här med att skicka information över hela världen via internet. Jag skriver här, trycker på "skicka" och du läser där... Vi släppte det ämnet och pratade vidare om annat... Men ja, hopplöst tokdum i det, det är jag. Jag vet att jag kan ta reda på, om jag vill.
Och det vill jag inte, just nu i alla fall. Kan säkert ändras.



Livsrummet dirigerar och nästa vecka handlar det om SITS.
Ha en fantastisk söndag!








8 kommentarer:

Bevare mig väl sa...

Tror inte en behöver förstå allt, och som du säger om en absolut vill så går det att ta reda på. Ha en fin dag med allt pyssel hemmavid. Något med fiber kanske dyker upp :-)

Anki sa...

Så är det ... inte måste man förstå HUR det fungerar - huvudsaken är ju att det gör det :)
Vet inte varför jag fattas på din lista med veckobloggare ... ?
Ha en bra vecka!

Anna/notonmusic sa...

Längs vår gata fick de som ville ansluta sig till fibernät för en summa pengar. Vi valde att inte gå med, kanske får vi ångra oss framöver, men när erbjudandet kom var det "inte läge" för oss. Så kan det vara ibland! Och de flesta begriper nog inte alls hur det går till egentligen, det där med www.

Äventyret framtiden sa...

Sån där är jag också. Jag är glad för att fiber finns och kan användas på det sätt som det görs, men varför skulle jag bry min hjärna med sådant som andra fixar åt mig när det krisar i fiberleden? Jag kan jag också om jag måste men jag måste ju inte :)
Allt gott <3

HeLena sa...

Så är det ju förstås...
Fiberanvändning är ju ett måste.. i alla fall på jobbet. Men ofta även hemma..

HeLena sa...

Nej inte måste vi förstå allt men ibland känner jag att jag måste..
Jag har lagt till dig nu. Tack det samma!

HeLena sa...

I huset på ön har vi just dragit in fiber, en investering i fastigheten som känns bra nu när huset ska säljas... men gratis, nej absolut inte!
Du har säkert rätt, att många inte begriper.

HeLena sa...

Ungefär som att byta däck på bilen, jag kan om jag måste men betalar gärna för att slippa... hahaha
Detsamma <3