jordgubbarochbubbel

jordgubbarochbubbel

fredag 7 december 2018

- december julrusch för hela slanten...


inte hemma hos mig, där har jag lagt ner. Det blir som det blir - julen kommer ändå.



Stjärnor och ljus
har jag förstås satt upp. Inte riktigt klar ännu, det hann jag inte med inför första advent men jag är på god väg. Och det är inte bråttom. Jag tycker ju om allt det juliga röda gröna guldiga glittriga och glimmiga som är. Det är så mysigt och ljuset behövs nu när det är mörkt. Det gör mig glad!



Kattvakter
är vi just nu. Kusinkatten Mira från stan är hos oss och hälsar på då hennes matte skulle flytta. Det är också mysigt. Linakatten tycker det är okej och Mira boar in sig mer och mer... men till helgen bär det av hemåt stan igen för henne. Till hennes nya hem.



Solsken
hade vi häromdagen. Så härligt! Det blir så väldigt påtagligt efter mörker och regn när solen strålar upp sig på blå himmel - det är som att höra sin favvolåt på dansgolvet - ren lycka!


På jobbet
är det rusch inför jul och det som komma skall. Vi har bråda dagar för att hinna med att få ut och upp allt som ni behöver och inte till jul. Men det är roligt! och har egentligen bara börjat... dem värsta dagarna blir helgen innan, 22 och 23 december.... då får vi hålla i luvan...

Julmusik
hör december till och jag har lyssnat lite. Inte alls som förr då jag kunde börja redan i september/oktober... knasigt? ja kanske... men det har sin förklaring i att när jag som ung sjöng i kör så började vi öva  på lucia och julsånger i slutet av september så det sitter lite i ryggmärgen...





Finlands självständighetsdag
igår 6 december. Då tände jag ljus i fönstren för att hedra dem som stred för Finlands frihet och självständighet. Det här är inte en tradition som jag fått med mig hemifrån utan som jag anammat i vuxen ålder. Det känns viktigt då jag tror att mina far och morföräldrar och deras föräldrar fick kämpa... dessvärre är det inget som jag har kännedom om då vi inte pratade om det hemma...
Stort Grattis Finland!



Instagram
finns jag på också, du hittar mig under hel.lah

Snön
lyser med sin frånvaro, idag har vi plusgrader och grönt i skogen. Men lite snö har vi haft här och jag hoppas det kommer igen...






Stor kram








2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så fin solbild, den som tittar upp över kanten och vägen! Toppen!
Så roligt att ha en katt på lite längre besök, sötnos är den.
Jag kan tänka mig att det blir full rulle närmare julen vi kommer, håll i mössan Helena. Förmodligen har du helt rätt när det gäller morföräldrarna, de hade det säkert tufft. Det brukar vara tyst om sånt som har varit svårt. Ett kännetecken om något.
Trevlig helg!

HeLena sa...

Tack Karin! Visst är Mira fin! Hon är en liten äldre dam som vet vad hon vill och framför allt inte vill..
Ja det kan inte ha varit lätt för någon under den tiden och jag tänker att mina föräldrar kanske inte heller fick veta något då som du säger, man pratade inte om det..
Trevlig helg ni också!